HelmiKaarina

Rakkaus

Muutama viikko sitten kirjoitin bloggauksen otsikolla “Kuolema”. Oikeastaan jo siihen samaan yhteyteen olisi kuulunut vastapainoksi juttua rakkaudesta, mutta se vain jäi. Kuolema valtasi koko kirjoituksen. Vai valtasiko? Nyt kun luen tekstin uudestaan, huomaan, että olisin voinut otsikoida jutun myös sanalla rakkaus. Ajatukset, joita äidin kuolemaan liittyen kerran ajattelin ja tunsin, teot joita tein ja joista kirjoitin, sisältävät paljon rakkautta, vanhempieni rakkautta toisiinsa, vanhempien ja lasten rakkautta, Jumalan rakkautta meihin jokaiseen. Kyllä, otsikostaan huolimatta teksti kertoo myös rakkaudesta.

Kaksi punaista villasukkaa on asetettu päällekkäin niin, että niiden terät muodostavat sydämen kuvan..

Tänään kirkossa päivän aiheena oli rakkauden kaksoiskäsky. “Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.” Monenlaiset ajatukset rakkaudesta veivät minut mukanaan. Jotkut niistä saavat paikan tässä bloggauksessa.

Ensimmäinen
Parikymmentä vuotta sitten sain kirjeessä ystävältäni ruotsalaisen piispan, Martin Lönnebon kehittelemät rukoushelmet*. Ystäväni kertoi, kuinka hän oli käyttänyt rukoushelmiä rippikoulussa ja hänen sanojaan lainaten “pipopää pojatkit” olivat ne ottaneet omakseen hartaushetkissä ja muutenkin. Päädyin samantien hankkimaan helmiä oheismateriaaliksi alkamassa olevaan rippikouluun.

Mutta voi, olisin tarvinnut punaisia “rakkaushelmiä” enemmän kuin askartelukaupasta oli lyhyellä varoitusajalla saatavissa. Rakkaushelmiä on nauhassa vierekkäin kaksi: Jumalan rakkauden helmi ja uhrihelmi/lähimmäisen rakkauden helmi. Asiaa hetken pähkäiltyäni ratkaisin asian ostamalla kirkkaan punaisia helmiä Jumalan rakkauden helmiksi ja vaaleanpunaisia lähimmäisen rakkauden helmiksi. Mielestäni oli ihan loogista, että lähimmäisen rakkaus ei voi koskaan olla yhtä hohtavan punaista kuin Jumalan rakkaus.

Pöydällä asetelma, jossa Martin Lönnebon kehittämät rukoushelmet (frälsarkransen), niiden keskellä palaa kultainen pallokynttilä ja vieressä on Pyhän kolminaisuuden ikoni.

Voihan sen noinkin ajatella. Sittemmin olen kuitenkin tullut toisiin ajatuksiin.

Nyt ymmärrän, ettei ihmisellä ole mitään omaa rakkausvarastoa, josta sitä voisi tarpeen mukaan toisille ihmisille osoittaa. Ei ole vaikka kuinka siihen pyrkisi. Ihmisillä on vain sitä rakkautta, mitä Jumala meille osoittaa. Ihmisillä on vain Jumalan antamaa rakkautta, jota voimme toisille osoittaa. Siksi Jumalan rakkaushelmi ja uhrihelmi/lähimmäisenrakkauden helmi ovat ja niiden tulee olla ihan yhtä kirkkaan punaisia.

Voin olla avoinna, voin ottaa vastaan, Jumalan rakkautta sataa taivaasta. Voin ottaa vastaan, antaa rakkauden kastella ja pieninä puroina jatkaa matkaansa muitakin virvoittamaan.

* Lisää rukoushelmistä voi lukea esim. http://www.rukoushelmet.net

Toinen
Kuunnellessani saarnaa rakkauden kaksoiskäskystä katselin kirkon alttaripöydän vihreää liinaa. Siinä on kuvattuna viisi leipää ja kaksi kalaa. Hyvänen aika, tuossahan on kuva rakkaudesta, ajattelin. Kuinka en ole sitä ennen tajunnut. Tuo kertomus, jos niin moni muukin Raamatun kuva, on sanoma rakkaudesta.

Isä osoittaa rakkautta perheelleen. Hän tekee työtä ja näkee vaivaa, että perhe saa ruokaa. Hän lähtee kalaan ja tuo saaliin yhteiseen pöytään. Äiti osoittaa rakkautta perheelleen. Hän jauhaa viljan jauhoiksi ja leipoo leivät ruoaksi. Hänen rakkautensa tuoksuu kodissa. Vanhemmat osoittavat rakkautta lapselleen. He laittavat pojalleen evääksi viisi leipää ja kaksi kalaa. Pieni poika jakaa osakseen tullutta rakkautta antamalla eväänsä opetuslapsille Jeesuksen siunattavaksi ja kaikille jaettavaksi.

Ystävyyden ikoni, jossa pyhä Menas ja Kristus kulkevat rinnakkain, Kristuksen käsi on Menaksen olkapäällä.

Jeesuksen siunaamana rakkautta riittää yllin kyllin.

Mitä lienevät nykyajan viisi leipää ja kaksi kalaa? Varmaankin monesti jotain aivan muuta kuin ennen. Mutta samaa on Jumalan rakkaus, samaa on Jumalan siunaus. Samaa on ihmisen osa rakkauden välittämisessä. Pieniä tekoja.

Kolmas
Rakastava Jumala
Et pyydä minulta muuta kuin rakkautta.
Ole minussa rakkaus, jolla rakastan sinua,
kaikkia ihmisiä ja itseäni siinä samalla.
Ole minussa kaikki, mitä odotat minulta.
Mitään muuta en pyydä sinulta.
(Kiitos lahjoistasi, seurakuntalaisen rukouskirja)

Neljäs
Rakkaus on väkevä kuin kuolema, kiivas ja kyltymätön kuin tuonela.
Sen hehku on tulen hehkua, sen liekki on Herran liekki.
(Raamattu: Laulujen laulu 8:6)

Nimikirjoitus HelmiKaarina.

2 comments on “Rakkaus

  1. Nimetön

    Upeita ajatuksia!

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: